بر فراز تاریخ/فوق التاریخ

مهدی نورمحمدی
دوست من سلام ... من مهدی نورمحمدی هستم... خدا، شما، وطن، مردم، دین و مذهبم را دوست دارم... دانش آموخته دکتری تاریخ تشیع اثناعشری هستم. وبلاگ پیش رو ، بهانه ای برای گفتگو، شناخت، درک و احترام متقابل است... اختلافاتمان هر چه که باشد ، نمی تواند و نباید ما را از هم دور کند. ما می توانیم با صمیمیت ، تبسم و گشاده رویی از اختلافاتمان سخن بگوییم و از آن یک خاطره شیرین بسازیم... به امید دیدار.

مرحبا یا صدیقی... أنا مهدی نور محمدی.... احب الله وانت ووطنی والناس ودینی.... أنا دکتور فی تاریخ الشیعة الإثنا عشریة. المدونة القادمة هی ذریعة للحوار والتعارف والتفاهم والاحترام المتقابل. مهما کانت اختلافاتنا ، فإنها لا تستطیع ولا ینبغی أن تفصل بیننا. یمکننا التحدث عن خلافاتنا بصدق وابتسام واذرع مفتوحه وإخراج ذکرى حلوة منها. إلی اللقاء.

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

جامعه ما به شدت دچار شعارزدگی است واز فراوانی حرفهای بدون عمل، گفته ها دیگر تاثیر شایسته خویشرا ندارد. در این میان سخت است که انسان خویش را راضی کند تا بار دیگر تن به واگویه حرفهای پیشینیان دهد. شاید اندکی ظرافت و لطافت و اندکی نیازسنجی بتواند تغییری در ذائقه مخاطب ایجاد کند. به این امید دو نکته اخلاقی از سیره علی بن موسی الرضا (ع) بیان می کنم:

الف) تواضع عملی و عدم کبر و غرور

یکی از رذائل اخلاقی که در جامعه کنونی ما به شدت رشد کرده است، رذیله کبر و غرور است. این کبرو غرور گاهی گریبان خود شخص را گرفته و گاهی اطرافیان اشخاص مهم بدین رذیله گرفتارشده اند. برای ارایه درمان در هر دو محور از سیره حضرت امام رضا(ع) نمونه های خوبی وجود دارد:

مهدی نورمحمدی

واژه حَرَم ازریشه «ح ر م» گرفته شده است. مشتقات ریشه ح ر م 83 بار (در 25 سوره و 71 آیه) درقرآن به کاررفته است.

2 بار از این83 بار ترکیب «حرما آمنا» است که منظور مکه مکرمه است:

وَ قالُوا إِنْ َتَّبِع ِالْهُدى‏ مَعَک َنُتَخَطَّف ْمِن ْأَرْضِنا أَو َلَمْ نُمَکِّن ْلَهُم ْحَرَما ًآمِنا ًیُجْبى ‏إِلَیْه ِثَمَرات ُکُلِّشَیْ‏ء ٍرِزْقاً مِن ْلَدُنَّا و َلکِنَّ أَکْثَرَهُم لا یَعْلَمُونَ (قصص: 57)

أ َو َلَم ْیَرَوْا أَنَّا جَعَلْنا حَرَماً آمِنا ًو َیُتَخَطَّف ُالنَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ أَ فَبِالْباطِلِ یُؤْمِنُون َو َبِنِعْمَة ِاللَّه ِیَکْفُرُون (عنکبوت: 67)

مهدی نورمحمدی

مدیر دفتر پژوهش پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت:
پذیرش عمومی راز تحقق مهندسی فرهنگی است خبرگزاری رسا ـ مدیر دفتر پژوهش پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مبلغان و روحانیان نخست باید در میان جامعه پذیرش و مقبولیت ایجاد و مردم را تشنه فرهنگ و دین کنند تا بتوانند به مهندسی فرهنگی بپردازند؛ تکرار مباحث بدون پذیرش، جز سرخوردگی ثمره‌ای ندارد.

حجت‌الاسلام مهدی نورمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) به گوشه‌های ظریفی از فرهنگ و سیره زندگی امام رضا(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون مباحث زیادی در خصوص ولادت و شخصیت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مطرح شده است؛ اما باید جدی‌تر و دقیق‌تر به ظرافت‌های زندگی این امام همان نگریست.

مدیر دفتر پژوهش پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اگر خدشه‌ای در نهادینه شدن فرهنگ زندگی رضوی وجود داشته باشد، به سبب آسیب‌هایی است که در بهره وری از زندگی امام رضا(ع) وجود دارد؛ از این رو لازم است تا در کنار تبیین فرهنگ این امام همام، نسبت به عملکرد خود آسیب شناسی داشته و آن را نقد کنیم.

مهدی نورمحمدی

این مقاله در مجموعه مقالات ره توشه سال 1393 به چاپ رسیده است.

اشاره

شهادت حسین بن‌علی(ع) بدان شکل فجیع، تنها 50 سال پس از رحلت جد بزرگوارش رسول خدا(ص)، آن هم به دست کسانی که به ظاهر مسلمان بودند، بی‌شک از سویی دردناک‌ترین و از سوی دیگر تامل‌برانگیزترین واقعۀ ادوار اسلامی و بلکه تاریخ می‌تواند باشد. اینکه چگونه کسانی که به کیش پیامبر اسلام(ص) بودند، در برابر شهادت نوادۀ محبوب ایشان بی‎‌تفاوت و یا حتی در سپاه دشمن بودند، موضوعی است که ذهن هر پرسشگری را متوجه خود می‌کند. بر این اساس یکی از موضوعات بایسته، بررسی علل بی‌تفاوتی مسلمانان در برابر قیام و شهادت امام حسین(ع) است. این نوشتار می‌کوشد این امر را بررسی نماید.

مهدی نورمحمدی

این مقاله در مجموعه مقالات ره توشه سال 1392 به چاپ رسیده است.

چکیده

این نوشتار بر آن است که سیره و روش امام علی را در برخورد با مخالفانش به اجمال واکاود. برای این مهم، سعی شده با اشاره کوتاه به ریشه‌ها، علل، عوامل و انگیزه‌های مخالفت از سویی و جریان‌شناسی مخالفان و ارایه گونه‌ها و پیامدهای مخالفت از سوی دیگر بستری مناسب برای ورود به بحث ایجاد شود. پس از آن با بررسی برخورد امام با مخالفانش به استناد منابع متقدم و به ویژه نهج‌البلاغه، الگوی عملی آن حضرت مشتمل بر مدارا، خیرخواهی، ارشاد و هدایت، برخورد علمی ـ فرهنگی و در پایان جنگ گریز ناپذیر با قاطعیت و رعایت اصول اخلاقی استخراج گردید.

واژگان کلیدی: امام علی، سیره، حکومت، مخالفت، مخالفان

مهدی نورمحمدی