بر فراز تاریخ/فوق التاریخ

مهدی نورمحمدی
دوست من سلام ... من مهدی نورمحمدی هستم... خدا، شما، وطن، مردم، دین و مذهبم را دوست دارم... دانش آموخته دکتری تاریخ تشیع اثناعشری هستم. وبلاگ پیش رو ، بهانه ای برای گفتگو، شناخت، درک و احترام متقابل است... اختلافاتمان هر چه که باشد ، نمی تواند و نباید ما را از هم دور کند. ما می توانیم با صمیمیت ، تبسم و گشاده رویی از اختلافاتمان سخن بگوییم و از آن یک خاطره شیرین بسازیم... به امید دیدار.

مرحبا یا صدیقی... أنا مهدی نور محمدی.... احب الله وانت ووطنی والناس ودینی.... أنا دکتور فی تاریخ الشیعة الإثنا عشریة. المدونة القادمة هی ذریعة للحوار والتعارف والتفاهم والاحترام المتقابل. مهما کانت اختلافاتنا ، فإنها لا تستطیع ولا ینبغی أن تفصل بیننا. یمکننا التحدث عن خلافاتنا بصدق وابتسام واذرع مفتوحه وإخراج ذکرى حلوة منها. إلی اللقاء.

دراین باره راغب در کتاب مفردات الفاظ قرآن چنین می گوید:

الْحَرَمُ‏: سمّی بذلک لتحریم اللّه تعالى فیه کثیرا مما لیس بمحرّم فی غیره من المواضع (مفردات راغب: 230)

ترجمه: (مکه را) حرم نامیدند به دلیل آن که خداوند بسیاری از چیزهایی را که در جاهای دیگر حرام نیست، در آن جا حرام و ممنوع اعلام کرده است.

با استفاده وجمع بندی از معانی مشتقات ریشه ح ر م متوجه می شویم که « الحَرَم‏- ج‏أَحْرَام‏، جائیاست که مورد حُرمت واحترام است وشکستن حرمت آن روا نباشد (فرهنگ ابجدی: 326). معنای دیگری که برای حرم برشمرده اند، آن چیزی است که مرد از آن حمایت و دفاع مى‏کند «(همان) از این رو به محدوده خانواده یک مرد،حرم گفته می شود. در همین راستا به خانواده های یک پادشاه که از همسران متعدد تشکیل می شد، در زبان فارسی «حرم سرا» گفته می شد.

از آن چه گذشت می توان چنین نتیجه گرفت که کاربری واژه حرم برای بارگاه ائمه (ع) بدون اشکال است، بدان دلیل که این بارگاه ها دارای حرمت و احترام هستند و برخی کارها هر چند حلال و جایز، شایسته نیست که در این بارگاه ها انجام شود. این امر مسبوق به سابقه است چنان چه بر «حرمت مومن» و قبر وی در آموزه های اسلامی تاکید فراوان شده است. آری اگر چنین بود که واژه حرم برای حرم امن الهی، عَلَم بود؛ یعنی مخصوص حرم امن الهی بود، استعمال آن برای دیگر مکان ها اشکال داشت. مانند استعمال کلمه «الرحمان» که مختص و علم است برای ذات اقدس الهیاز این رو استعمال آن برای اسم افراد ممنوع است.

ریشه این تفکرکه به کار بردن حرم را برای بارگاه ائمه(ع) مردود می شمرد، جمود فکری، ظاهرگرایی وقشری گری است که سبب می شود انسان در بند الفاظ باقی بماند و به فراسوی آنها راهی پیدا نکند.

حسن ختام آن که معمولا این الفاظ با مضاف الیه به کار می رود، مانند «حرم امام رضا(ع)» که این نوع کاربری، اندک شبهه را نیز برطرف می کند.

مهدی نورمحمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی