بر فراز تاریخ/فوق التاریخ

مهدی نورمحمدی
دوست من سلام ... من مهدی نورمحمدی هستم... دانش آموخته دکتری تاریخ تشیع اثناعشری هستم. وبلاگ پیش رو ، بهانه ای برای گفتگو، شناخت، درک و احترام متقابل است... اختلافاتمان هر چه که باشد ، نمی تواند و نباید ما را از هم دور کند. ما می توانیم با صمیمیت ، تبسم و گشاده رویی از اختلافاتمان سخن بگوییم و از آن یک خاطره شیرین بسازیم... به امید دیدار.

مرحبا یا صدیقی... معکم مهدی نورمحمدی.... أنا خریج دکتوراه فی تاریخ الشیعة الإثنا عشریة. المدونة القادمة هی ذریعة للحوار والتعارف والتفاهم والاحترام المتقابل. مهما کانت اختلافاتنا ، فإنها لا تستطیع ولا ینبغی أن تفصل بیننا. یمکننا التحدث عن خلافاتنا بصدق وابتسام واذرع مفتوحه وإخراج ذکرى حلوة منها. إلی اللقاء.

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

با سلام واحترام خدمت شما دوستان خوبم

آن چه در پی می آید، اولین قسمت از معرفی منابع سیره پژوهی است که بدون تغییر از دوست خوبم، استاد دکتر مصطفی صادقی برگرفته ام. برای منابع بیشتر به نرم افزار سیره معصومان(ع) تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی مراجعه کنید.


 وفیات الاعیان ـ ابن خلکان (م 681):

1- -

2ـ امام حسن مجتبی علیه السلام 2/65 

4ـ امام سجاد علیه السلام 3/266

5ـ امام باقر علیه السلام 4/174

6ـ امام صادق علیه السلام 1/327

7ـ امام کاظم علیه السلام  5/308

8ـ امام رضا علیه السلام 3/269

9ـ امام جواد علیه السلام 4/175

10ـ امام هادی علیه السلام 3/272

11ـ امام عسکری علیه السلام 2/94

12ـ امام عصر علیه السلام 4/176

مهدی نورمحمدی

 تاریخ فرهنگی (استان، منطقه یا شهر محل سکونت شما) از ورود اسلام تا دوره مغول

تاریخ فرهنگی (استان، منطقه یا شهر محل سکونت شما) از دوره مغول تا دوره صفویه

تاریخ فرهنگی (استان، منطقه یا شهر محل سکونت شما) از دوره صفویه تا دوره قاجار

تاریخ فرهنگی (استان، منطقه یا شهر محل سکونت شما) از دوره قاجار تا دوره پهلوی

تاریخ فرهنگی (استان، منطقه یا شهر محل سکونت شما) از دوره پهلوی تا انقلاب اسلامی

تاریخ فرهنگی (استان، منطقه یا شهر محل سکونت شما) از انقلاب اسلامی تاکنون

 

مهدی نورمحمدی

چاپ شده در فصلنامه علمی پژوهشی شیعه پژوهشی، 1396


مهدی نورمحمدی

اکرم السادات دهقانی(دانش آموخته سطح3حوزه علمیه)

چکیده

نظریه خلق قرآن یا قِدم و حُدوث قرآن، یکی از جنجالی‌ترین مباحث کلامی است که مناقشات فراوانی را میان متکلمان مسلمان ایجاد نمود. طرفداران نظریه خلق قرآن، قرآن را مخلوق و حادث دانسته و در مقابلِ کسانی قرار گرفته‌اند که قرآن را غیر مخلوق و قدیم شمرده‌اند.

معتزله از مدافعان اصلی نظریه خلق قرآن شناخته شده‌اند. از زمانی که اندیشه قِدَم قرآن در میان مسلمانان مطرح گردید، امامان معصوم علیهم‌السلام نیز موضع خویش را اعلام نموده و با آن به مخالفت برخاستند. حاکمان عباسی عصر امام هادی علیه‌السلام همچون متوکل و معتز، به بهانه اعتقاد به خلق قرآن به آزار و اذیت شیعه و معتزله پرداختند. مقاله پیش رو با استفاده از گزارش‌های تاریخی و با روش توصیفی تحلیلی سعی نموده به این پرسش اصلی پاسخ دهد که بر اساس مستندات تاریخی، چه تفاوت‌هایی میان مواجهه امام هادی علیه‌السلام و معتزله با نظریه خلق قرآن وجود دارد؟

یافته‌های مقاله، این فرضیه را تأیید می‌نماید که به رغم پافشاری معتزله در ترویج اندیشه خلق قرآن، امام هادی (ع) آن را جدالی بیهوده دانسته و شیعیان را از ورود به این مباحث به شدت نهی می‌نمودند. ایشان همچنین برخلاف معتزله از تصریح به واژه مخلوق، برای قرآن کریم خودداری کرده و در بیان عقیده خویش پیرامون قرآن کریم به کلام الله بودن بسنده می‌نمودند.

واژگان کلیدی: امام هادی (ع)، خلق قرآن، حدوث قرآن، قدم قرآن، معتزله، دوران محنت.



مهدی نورمحمدی